Könlösa namn

Publicerat: 1 oktober, 2009 i Okategoriserade

Regeringsrätten beslutade att Jan-Olov Ågren i Luleå också får heta Madeleine.

Får namn vara könlösa ?

Det är det väl nästan nu. Tänkte på att det fins väl kvinnor som heter Bill, eller Chriss likaså män som heter detsamma.

Själv tycker jag inte att man kan heta Sofia eller eva om man är man. I så fall skulle jag bli ännu mer förvirrad än jag redan är.

Fast är man vuxen så får man bestämma det själv, men att döpa ett litet flicke barn till Ulf tycker jag inte är rätt.

kommentarer
  1. Kao skriver:

    Tycker man ska vara försiktig när det gäller vilket namn man ger sitt barn eftersom det inte har någon talan.Annars säger jag bara den för oss välkända gamla frasen:” Lev och låt leva”.Jag skiter i om nån heter Karl-Astrid eller Maj- Björn eller vad det nu kan vara :o)Kram frånLars-Kao 😉

    • Chribba skriver:

      Skrattar ja det är en bra devis.Men du har rätt i att det lilla barnet kan ju inte välja själv,I bland kan även jag tycka att mitt namn är jobbigt, när jag ska skriva på budlappar. Mitt namn är så långt och strecket man ska skriva på brukar vara så smnå och korta.

  2. Hanna hmm skriver:

    Vi valde bort vårt första hands val på namn till vårt senaste barn..var inte ett ”könslöst” namn…men eftersom vi har ett ganska ”tungt” efternamn så tänkte vi om när det gällde förnamnet… han har det namnet som andra namn nu…Så svaret får bli; om man ska namnge ett barn så ska man nog tänka efter hur det är att bära det namnet även som vuxen..men som vuxen ska man väl ändå kunna bestämma själv vad man vill heta?

    • Chribba skriver:

      Ja som vuxen kan man ju alltid ändra sitt namn,Fast jag trivs med mitt namn Christer.Men jag är noga med att det ska vara Christer och inte Krister. Varför vet jag inte,

  3. […] inte, tänk om barnet blir mobbat på grund ut av sitt namn. För åtta år sedan så skrev jag om könlösa namn. För sju år sedan så hade jag också den här frågan uppe.  Fast då var det en vuxen som […]

Kommentera

