Nöjd med mitt efternamn

Publicerat: 25 augusti, 2011 i Aftonbladets vi 5 frågor

I år har patent- och registreringsverket fått 7 200 ansökningar om nytt efternamn.

Kan du tänka dig ett nytt efternamn?

Vi har redan registrearat om vårt efternamn. Eller det var min farfar som gjorde det. Från början så var det nog Dyrvold, fast han ändrade det till Dyrwoold. Det lät lite finare och det kan jag ju hålla med om.

Jag tycker att mitt namn är lite orginelt och det kommer i från Norge. Det var en som sa till mig att det betydde djur gård på norska. Jag som är gnagare i själ och hjärta. Fast jag har försökt att söka på vad det betyder. Har fått lite olika svar. Djur vård eller djur våld. Jag hoppas att det betyder djurvård i stället för våld eftersom det avskyr jag.

kommentarer
  1. […] 2010 skrev jag också om namn, fast då var det om förnamn. År 2011 så var det samma fråga om att byta efternamn. […]

  2. […] uppe.  Fast då var det en vuxen som ville byta namn. För sex år sedan så var det om att byta efternamn. Då skrevs det också om att folk inte fick ett […]

Kommentera

