Klart att man ska få ha dubbelnamn

Publicerat: 16 november, 2011 i Aftonbladets vi 5 frågor

Namnlagen tillåter inte att gifta par tar varandras efternamn som dubbelnamn. Man behåller sitt eget eller väljer ett gemensamt.

Ska lagen ändras så att gifta par kan skaffa sig dubbelnamn?

Ja jag hade ingen aning att det var så. Klart att gifta par ska få ha vilket namn som helst. Jag tycker att jag har hört flera andra som har haft dubbelnamn. Så jag tycker det är konstigt att inte Ida och Johan inte får ha et dubbelnamn

kommentarer
  1. […] Nej det ska man inte, tänk om barnet blir mobbat på grund ut av sitt namn. För åtta år sedan så skrev jag om könlösa namn. För sju år sedan så hade jag också den här frågan uppe.  Fast då var det en vuxen som ville byta namn. För sex år sedan så var det om att byta efternamn. Då skrevs det också om att folk inte fick ett dubbelnamn. […]

Kommentera

