Förbjudet att hjälpa de som har det sämre.

Publicerat: 29 december, 2013 i Aftonbladets vi 5 frågor

Det borde vara olagligt att skänka pengar till tiggare, skriver professor Bo Rothstein i DN.

Är det rätt med förbud mot att ge pengar till tiggare?

Nej det är det inte, de är ju de allra fattigaste, varför ska de som vill hjälpa dem straffas för. Inte för att jag gillar tiggeriet, men jag förstår ju att de inte gör det för att det är roligt. Jag tycker verkligen synd om de som är tvungna att ge sig ut på gatorna och tigga. Själv har jag inte gott om pengar fast jag har i alla fall tak över huvudet och slipper att svälta.

I Sala har de ju redan i April  förbjudit tiggeri fast försök att hjälpa de som tigger för de tigger inte för nöjes skull.

 

kommentarer
  1. kyrkis skriver:

    Ja, detta är Europas fattigaste…

  2. […] I slutet av December förra året så var det en fråga om att förbjuda tigger. […]

  3. […] år sedan skrev jag om det. Eftersom Sala hade förbjudit tiggeri. För tre år sedan så ville de förbjuda folk att skänka pengar till fattiga. För två år sedan så förbjöd Norge  att hjälpa de fattiga. Även förra året […]

Kommentera

