Det är upp till kvinnan själv.

Publicerat: 10 juni, 2015 i Aftonbladets vi 5 frågor

Sofia Hellqvist byter efternamn till Bernadotte när hon gifter sig med prins Carl Philip. Daniel och Chris behöll sina namn.

Är det rätt att kvinnor ofta tar sina mäns efternamn?

Det är varken rätt eller fel, de är helt upp till kvinnorna själva. Min svåger tog min lilla systers namn. Han blev en Dyrwoold. Men det är som sagt helt upp till kvinnorna själva. Många har ju kvar sina gamla flicknamn och kör med dubbel efternamn.

kommentarer
  1. […] Då var även frågan om den nya prinsessans Estelles namn skulle duga. För tre år sedan så var det prinsessan Madeleines dotters namn. Då skrev jag också om att jag redan hade bytt namn en gång. För ett par år sedan skrev jag om att kvinnorna själva får bestämma om de vill ta sin mans efternamn. […]

Kommentera

