Kan vi avskaffa fattigdomen?

Publicerat: 12 november, 2017 i Okategoriserade

Förra statsministern Göran Persson (S) vill att kommunerna tillåts förbjuda tiggeri?

Vill du förbjuda tiggeri?

Det här är en återkommande fråga. För sex år sedan skrev jag om att tiggeriet blev olagligt i Sala.   För fura år sedan så skulle det vara förbjudet att ge tiggarna pengar.

Även för tre år sedan så var det samma fråga i och med att Norge hade förbjudit att hjälpa de som tigger. Då var frågan om Sverige skull göra samma sak. För två år sedan så var det snack om att de skulle ge licens till tiggarna. Ett slags tiggarlicens.

bjöd även Carola hem tiggarna till sig. I April förra året så förbjöd SL folk att ligga eller sitta i tunnelbanan. I augusti förra året så var frågan uppe igen om Sverige skulle förbjuda tiggeri. För två månader skrev jag om att jag tyckte att det var jobbigt med alla som tigger.

Jag skrev även om Göran Persson citat om att ingen ska stå på knä och tigga i min nykterhets blogg.

Kommentera

