Man vill ju inte heta vad som helst

Publicerat: 13 november, 2017 i Okategoriserade

Familjen Johannesson kämpar för att få döpa sin son till Pilzner efter pappans favoritdryck men skatteverket säger nej.

Ska man få döpa sina barn till vad man vill?

Nej det ska man inte, tänk om barnet blir mobbat på grund ut av sitt namn. För åtta år sedan så skrev jag om könlösa namn. För sju år sedan så hade jag också den här frågan uppe.  Fast då var det en vuxen som ville byta namn. För sex år sedan så var det om att byta efternamn. Då skrevs det också om att folk inte fick ett dubbelnamn.

Då var även frågan om den nya prinsessans Estelles namn skulle duga. För tre år sedan så var det prinsessan Madeleines dotters namn. Då skrev jag också om att jag redan hade bytt namn en gång. För ett par år sedan skrev jag om att kvinnorna själva får bestämma om de vill ta sin mans efternamn.

Förra året var det också frågan om ett  namn på en prins dög. Även om Carl Philip och Sofias barns Alexanders namn dög. 

I somras var frågan uppe igen om jag var nöjd med mitt efternamn.

Kommentera

