En svår fråga

Publicerat: 20 april, 2018 i Okategoriserade

Eskilstuna kommun vill göra det krångligare och dyrare att tigga pengar på allmän plats. Inom kort tar kommunen beslut om att ha ett särskilt tillstånd för ”passiv pengainsamling”.

Är det rätt att kräva tillstånd för tiggeri?

Det  här har jag skrivit om flera gånger förut 2011 så var det Sala som avskaffade tiggeriet. De ville göra tiggeriet olagligt.

2013 så ville en professor Bo Rothstein att det skulle vara förbjudet att ge pengar till tiggare.

2014 var frågan uppe om vi skulle ge tiggare pengar?  2015 så ville Norge  förbjuda tiggeriet.  Ja då kom frågan upp om inte även Sverige skulle ta efter förbudet. Då ville även Thomas Bodström att tiggarna skulle få licens till att få tigga. Då bjöd även Carola Rumänska tiggare på mat.

Även 2016 så var frågan om vi skulle förbjuda tiggeriet. Förra året så var frågan uppe igen. Då ville även förra statsministern och att kommuner skulle  få rätt att förbjuda tiggeriet om de ville.

Även i år så var frågan om jag själv gav några pengar till tiggare när jag träffar på dem. Klart att jag tycker synd om dem. Men jag brukar inte lägga ut socker till getingarna heller. Vill inte att de som kommer i från utlandet ska känna att det är lätt att komma hit och tigga.

Lämna en kommentar