Hur många kan vi hjälpa?

Publicerat: 11 oktober, 2015 i Aftonbladets vi 5 frågor

Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra vill tillfälligt stärka gränskontrollerna. Bakgrunden är det stora antalet personer som söker asyl i Sverige.

Bör Sverige tillfälligt stärka gränskontrollerna?

Ja det tycker jag, för vi kan inte hjälpa hela världen. Men vilka ska vi hjälpa och släppa in? Fick höra i dag om att det finns hela samhällen uppe i norr som är helt avfolkade. Varför vill de inte vara där. Jag tycker att de ska ta i mot den hjälp som erbjuds. Så jag kan tycka att de är lite otacksamma när de inte vill vara där de erbjuds plats. Vi kan inte ha alla här i Stockholm.

Men att vi måste ha en bättre gräns kontroll kan jag hålla med om. Så allt som SD säger är inte skit. Ja jag vet att SD har fått många röster. Lotta Gröning skrev att all den här mobbingen ut av SD bara stärker dem och jag tror att hon har rätt. Låt SD komma fram och visa vad de kan. Så får vi se att de inte kommer att lyckas med någonting. Klart att även de har bra politiska kommentarer. Fast att helt stänga gränserna så tror jag att vi kommer att bli ett ensamt land.

kommentarer
  1. kyrkis skriver:

    Rasism är aldrig lösningen.
    Visst vi kan stänga våra gränser. Men människorna i nöd försvinner inte bara för det. Någonstans måste de vara. Visst, det är lätt att säga att det ska andra ta hand om. Men om alla stänger sina gränser för flyktingar vart ska de ta vägen? Dö av granater i hemlandet? Arkebuseras av IS?

    Nej, vi kan inte stänga våra hjärtan!

    • chribba65 skriver:

      Nej jag håller med, men Sverige är ett litet land. Det är klart att vi måste komma underfund med själva problemet. Vi är ett litet land, och vi gör nog mycket. Men vi kan tyvärr inte hjälpa alla. Vi får hjälpa så många vi kan. Men det är många som vi inte kan hjälpa.

Lämna en kommentar