Det kan faktiskt hända igen

Publicerat: 1 maj, 2024 i Okategoriserade

Den 26 april 1986, drabbades kärnkraftverket Tjernobyl i dåvarande Sovjetrepubliken Ukraina för en härdsmälta.

Är du rädd för kärnkraft?

Rädd och rädd, klart det kan ju faktiskt ske ígen. Fast jag bor ju så pass långt ifrån ett kärnkraftverk. Men jag kommer väl ihåg när Tjernobyl small. Jag låg i ett tält på Gotland då. Jag gjorde min värnplikt på LV 2 på Gotland, när de fanns. Har skrivit om kärnkraft förut. 2009 undrade jag de röstade för 1980.

2011 så blev det snack om att bygga fler kärnkraftverk. Jag litar mer på svensk kärnkraft i dag. Jag har vart i mot kärnkraft förut. Jag undrar om Tyskland har avvecklat sin kärnkraft?

2012 kom det en fråga om att fortsätta att bygga ut kärnkraften. Jag hoppades verkligen att jag kunde lita på säkerheten på kärnkraftverken i Sverige. Jag kände att jag var tvungen att lita på kärnkraften. Trodde att de skulle avveckla kärnkraften.

Klart att jag kunde känna en oro för kärnkraften 2013. De bygger nog säkrare kärnkraftverk i dag skrev jag 2014. Då kom frågan upp ien, om vi ska fortsätta att behålla kärnkraften.

2016 kom frågan upp om vi skulle lägga ned kärnkraften. Jag har ändrat mig lite i frågan. Det är säkrare i dag. Fast det är klart att det kan ju hända igen.

2019 skrev jag att jag ville ha ett alternativ till vårt energibehov. Klart att jag var orolig för framtida olyckor,

2020 kände jag mig trygg för att jag var så långt i från Forsmark. Året efter 2021 tyckte jag att vi sklle avveckla kärnkraft.

2021 skrev jag att jag varken ville ha kärnkraft eller olja. Ville inte ha kärnkraft 2021.

Året efter efter 2022 så ville jag att de skulle satsa på vindkraft till havs, Energifrågan var väldigt viktig fråga i valet, Tyckte att vi skulle ta vara på vinden. 2022 tyckte jag inte att de skulle sats på kärnkraften. Det fanns en oro för elbrist under vintern 2022. Politikerna borde priotera en långsiktig lösning. Vi trodde att det skulle bli en strömlös vinter.

Färra året skrev jag att jag säkert har många eltjuvar hemma. 2023 ville jag att Sveríge skulle satsa på vindkraften. Jag glömmer aldrig min värnplikt, då Palme blev mördad och kärnkraftverket Tjernobyl small. Vi klarade elen förra vintern. Jag vet inte hur det skulle vara att bo nära ett vindkraftverk.

Lämna en kommentar